Boekings- en annuleringsvoorwaarden

Sawadee Reizen (KvK Amsterdam 33223550) is aangesloten bij de ANVR. De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en informatie daarover. De reizen op deze website worden aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden (ANVR Reisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden) die van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is.
Klik hier voor het lezen en opslaan van de ANVR-Reizigersvoorwaarden en overige belangrijke informatie. De ANVR-brochure vind je hier.
Op het boekingsformulier moet je aanvinken dat je voor boeking kennis hebt genomen van en akkoord gaat met de specifieke voorwaarden uit de ANVR-Reizigersvoorwaarden die van toepassing zijn op jouw boeking, t.w. de ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden en overige ANVR-informatie.

Wettelijke informatie

De combinatie van reisdiensten die je wordt aangeboden, is een pakketreis in de zin van Richtlijn (EU) 2015/2302. Bijgevolg kun je aanspraak maken op alle EU-rechten die voor pakketreizen gelden. Wij zijn ten volle verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de volledige pakketreis. Wij beschikken ook over de wettelijke verplichte bescherming om je terug te betalen en, indien het vervoer in de pakketreis is inbegrepen, te repatriëren ingeval wij insolvent worden. Meer informatie over basisrechten krachtens Richtlijn (EU) 2015/2302.

De navolgende bepalingen zijn door Sawadee Reizen zelf vastgesteld. Hierover heeft wat betreft de inhoud van deze artikelen geen overleg plaatsgevonden tussen ANVR en Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal-Economische Raad. Behoudens de in de voorwaarden zelf toegestane afwijkingen of toevoegingen kunnen deze eigen bepalingen geen afbreuk doen aan de ANVR-Reizigersvoorwaarden en zijn uitsluitend bedoeld als aanvulling op de ANVR-voorwaarden daar waar dat vermeld staat in de ANVR-voorwaarden zelf en/of om de positie van de reiziger verder te versterken. 

Op tijd boeken

Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn, of een stoel is alleen nog in de duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat vlucht en/of landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

Optie nemen

Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexpert via 020 420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje vertrekdata en prijzen van de betreffende reis.

Eventuele onjuistheden met betrekking tot de prijs en/of de reisbeschrijving

Hoewel we bij alle vermeldingen op onze website uiterste zorgvuldigheid betrachten, kunnen we niet uitsluiten dat er onjuistheden in de gegevens voorkomen van welke aard dan ook. Bij constatering hiervan zullen we dit zo spoedig mogelijk corrigeren.

Annuleringsvoorwaarden Sawadee

Het kan na boeking gebeuren dat je je reis voor vertrek moet annuleren. Sawadee brengt je dan annuleringskosten in rekening. Bij annulering is iedere reiziger het volgende percentage van de reissom* aan Sawadee verschuldigd:

  • tot 56 dagen voor vertrek: 20% van de reissom
  • 56e tot 28e dag voor vertrek: 50% van de reissom
  • 28e tot 14e dag voor vertrek: 75% van de reissom
  • binnen 14 dagen voor vertrek: 100% van de reissom

* definitie van reissom = alle op factuur berekende onderdelen exclusief bijdrage Calamiteitenfonds, de (mogelijke) bijdrage(n) aan goede doelen en premie kortlopende reisverzekering. De boekingskosten, de premie voor de kortlopende annuleringsverzekering en consumentenbijdrage SGR worden bij annulering volledig in rekening gebracht, ongeacht annuleringsdatum.

Voor de volgende reizen gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden:

Voor de Poolreizen (Antarctica, Falkland eilanden, South Georgia, Noord-Canada, Groenland en Spitsbergen) gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden:

  • tot 91 dagen voor vertrek: 25%
  • 90-61 dagen voor vertrek: 75%
  • binnen 60 dagen voor vertrek: 100%

Voor de reizen naar de Galápagoseilanden waarbij je overnacht op een boot gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden (dit geldt ook voor de Galápagos-verlenging, op een boot, na de Ecuador reizen.) Let op: dit geldt niet voor de Ecuador reizen waarbij je overnacht in hotels op de Galápagoseilanden:

  • tot 120 dagen voor vertrek: 25% over het bedrag van de Galapagos Cruise en 100% over de binnenlandse tickets van en naar de Galapagos eilanden
  • binnen 120 dagen voor vertrek: 100%

Voor de Zeilreizen Noorwegen (Antigua) gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden:

  • tot 150 dagen voor vertrek: 30% van de reissom
  • 150 tot 90 dagen voor vertrek: 50% van de reissom
  • binnen 90 dagen voor vertrek: 100% van de reissom

Ook voor Exodus gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden:

  • bij annulering tot de 42e dag (excl.) vóór de vertrekdag: 25% van de reissom (met een minimum van € 300,-). Dit bedrag kan gebruikt worden voor een volgende reis.
  • bij annulering van de 41e dag (incl.) tot de 21e dag (excl.) vóór de vertrekdag: 100% van de reissom. Dit bedrag kan gebruikt worden voor een volgende reis.
  • bij annulering vanaf de 20e dag (incl.) tot de 15e dag (excl.) vóór de vertrekdag: 80% van de reissom.
  • bij annulering vanaf de 14e dag (incl.) tot en met de vertrekdag: 100% van de reissom.

Annulering van de reisovereenkomst door de reiziger dienen we altijd schriftelijk via het annuleringsformulier te ontvangen. Met een passende annuleringsverzekering van a.s.r. waar je jezelf vrij van deze kosten bij een geldige reden om te annuleren (ter beoordeling aan de verzekeraar).

Visumaanvraag

In alle gevallen geldt dat Sawadee niet aansprakelijk kan worden gesteld indien om persoonlijke redenen geen visum wordt toegekend. Het valt onder je eigen verantwoording om vóór boeking bij de betrokken autoriteiten na te gaan, aan welke voorwaarden je moet voldoen om het benodigde visum te verkrijgen. Houdt er rekening mee dat sommige beroepen (o.a. media en/of krijgsmacht) mogelijk een uitzondering vormen op de reguliere visumprocedure bij het verkrijgen van het visum. Ook voor reizigers met een andere dan de Nederlandse of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn. Conform de ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen art. 2.5 komen onkosten voor het niet (geheel) kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten voor rekening van de reiziger.

Prijsbeleid

Sawadee hanteert het principe van VARIABELE PRIJZEN bij al onze groepsreizen. Dit principe houdt in dat reissommen op onze website kunnen veranderen al naar gelang bezetting en moment van boeking. Doordat onze prijzen variabel zijn, is de op de website gepubliceerde reissom op het moment dat je de boeking maakt van toepassing. Deze reissommen zijn echter wel onder voorbehoud van beschikbaarheid van bijv. tickets. Indien alleen duurdere tickets beschikbaar zijn dan kan het zijn dat er een toeslag wordt doorberekend op eerder genoemde reissom. Uiteraard kan je de boeking kosteloos annuleren als je het niet eens bent met deze toeslag. Daarnaast kan Sawadee gebruik maken van kortingen en andere vormen van promotie om de verkoop op een bepaalde vertrekdatum, -periode of bestemming te bevorderen. Voor actuele voordelen kijk je o.a. op onze website. Het kan dus voorkomen dat medereizigers niet dezelfde prijs hebben betaald. In de meeste gevallen geldt: wie vroeg boekt, betaalt minder.

Actiekortingen en actievoordelen kunnen niet gecombineerd worden, het voor jou als klant meest gunstige voordeel zal gelden voor de desbetreffende boeking. Vasteklantenkorting valt hier buiten en blijft altijd van kracht. Ook op alle boekingen waar actiekortingen en actievoordelen voor gelden zijn de ANVR-reisvoorwaarden en de Boekings-, & Annuleringsvoorwaarden van Sawadee van kracht.

Brandstoftoeslag en andere verhogingen na boeken

Zodra je geboekt hebt en wij de reis bevestigd hebben middels een factuur, staat de reissom in principe vast. Wel hebben wij het recht tot 20 dagen voor vertrek om de reissom te verhogen met maximaal 8%, als deze verhoging toe te schrijven is aan brandstoftoeslag, belastingen of andere toeslagen opgelegd door derden die niet direct betrokken zijn bij de uitvoer van de reis, zoals bijvoorbeeld een verhoging van toeristenbelasting, landingsrechten en vertrek- en aankomstbelasting in havens en/of op vliegvelden. Uiteraard zullen wij er alles aan doen om deze maatregel niet te hoeven nemen, maar bij hoge toeslagen zal dit helaas onvermijdelijk zijn. Een toelichting vanuit de ANVR over toeslagen vind je hier.

Vasteklantenkorting

Uiteraard zijn we hartstikke blij als je vaker met ons mee op reis gaat. Graag geven we je iets terug voor je trouw, in de vorm van een aantrekkelijke korting. Hoe vaker je met ons meegaat, hoe hoger de korting. Reis je voor de 3e of 4e keer met ons, dan ontvang je een korting van €25,-. Ga je voor de 5e t/m 9e reis met ons mee, dan bedraagt de korting €50,-. Vanaf je 10e reis brengen we €100,- in mindering op de reissom.

Betalingen

Je ontvangt van ons na boeking een E-factuur voor het totaalbedrag. Indien bij ons geen e-mailadres bekend is ontvang je de factuur per post.

  1. Maak binnen 2 weken na ontvangst van de factuur de genoemde aanbetaling van 20% van de reissom per persoon en de kosten van de eventueel afgesloten annuleringsverzekering over.
  2. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek door ons ontvangen zijn (met uitzondering van de West-Australië-reis (reiscode: AUWPU), hiervoor geldt: 60 dagen voor vertrek 100% betaling).

Betalingen in Nederland graag naar:

  • ABN AMRO rekening NL80ABNA0487171241

Betalingen vanuit het buitenland naar:

  • IBAN: NL80ABNA0487171241
  • BIC: ABNANL2A
  • ABN AMRO te Amsterdam

Verlengingen

Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening. Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra. Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket of er geldt een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht op aanvraag is. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven.

Deelnemers en doorgang

Sawadee garandeert een reis op basis van het minimum aantal definitieve deelnemers en op boekingsresultaten uit voorgaande jaren. Het minimum aantal deelnemers dat nodig is om doorgang van een reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Sawadee behoudt zich echter het recht voor reizen tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek te annuleren. Om het karakter van een groepsreis te bewaren, streven we op de meeste reizen naar een minimum aantal deelnemers van 8 personen. In een enkel geval kan dit minder zijn. 

Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, kan het voorkomen dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie komt dan (tijdelijk) te vervallen totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Wanneer dit niet meer mocht lukken, zijn de volgende oplossingen (of een combinatie hiervan) mogelijk: omboeken naar een andere vertrekdatum of een andere reis of uitvoering van de reis met een lokale (Engelssprekende) in plaats van een Nederlandse reisbegeleider. Uiteraard worden alle oplossingen met jou besproken.

Lichamelijke en/of geestelijke problemen? Altijd verplicht te melden

Heb je fysieke en/of mentale problemen/beperkingen en/of kunnen deze verwacht worden tijdens een reis, dan ben je altijd verplicht Sawadee hierover tijdig, vóór het maken van een definitieve boeking, te informeren. Je dient te allen tijde in staat te zijn om zelfstandig, zonder begeleiding, aan de reis deel te nemen. Ook moet je te allen tijde onder normale omstandigheden zelfstandig naar huis kunnen reizen. De Sawadee reisbegeleiders begeleiden groepsreizen en zijn geen (geestelijk) hulpverleners. Indien je tekortschiet in de informatieplicht zoals hierboven genoemd, is Sawadee gerechtigd je van (verdere) deelname aan de groepsreis uit te sluiten. Eventueel hieruit voortkomende kosten zijn voor rekening van de reiziger.

Administratie- en wijzigingskosten

In onderstaande tabel vind je een overzicht van de administratie- en wijzigingskosten die we in rekening brengen op je boeking en bij eventuele wijzigingen naderhand. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Hieronder zie je welke administratiekosten wij rekenen voor welke wijziging. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing.


Boekingskosten voor 1 deelnemer €25 per boeking
Boekingskosten voor 2 deelnemers €40 per boeking
Boekingskosten voor 3 of meer deelnemers €50 per boeking
Administratiekosten Vluchtverlenging * €50 per persoon
Wijzigingen na boeking, met nieuwe factuur ** €50 per boeking

* Met een maximum van €100 per factuur, exclusief eventuele toeslag op vliegticket en/of accommodatie.
** Nieuwe factuur betekent dat je een nieuwe factuur ontvangt met de totaalkosten. Eerdere facturen komen te vervallen. Je verrekent deze nieuwe factuur zelf met je originele factuur.

De laatste reisinformatie en vliegtickets

Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

Reisdocumenten

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele benodigde visa) te beschikken. Houd er rekening mee dat bij sommige beroepen (o.a. media en/of krijgsmacht) soms een andere dan de reguliere visumprocedure moet worden gevolgd. Voor reizigers met een andere dan de Nederlandse of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn, anders dan in onze reisbeschrijving vermeld. Indien door de desbetreffende Ambassade en/of Consulaat om persoonlijke redenen geen visum aan jou wordt toegekend, kan Sawadee Reizen niet aansprakelijk worden gesteld. Conform de ANVR-Reisvoorwaarden (Boekingsvoorwaarden) 2016 art. 9.4 komen onkosten voor het niet (geheel) kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten voor rekening van de reiziger. Wel kun je het risico op het buiten je schuld om niet krijgen van een visum bij sommige verzekeraars laten afdekken.

Verder dienen alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun (minderjarige = t/m 17 jaar) kind bij reizen buiten het Schengen-gebied te kunnen aantonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (advies Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee): Verklaring toestemming vakantie en kopie paspoort andere (niet-meereizende) ouder, recent uittreksel BRP kind, eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang/ouderschapsplan/geboorteakte kind. Zorg dus dat je op tijd over de juiste papieren beschikt. De Koninklijke Mareschaussee heeft extra controles aangekondigd voor deze zomer. Voor overige informatie kun je terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee.

Kwaliteitsbewaking / niet tevreden?

Na afloop van een reis ontvangt iedere reiziger een online enquêteformulier, waarop alle onderdelen van de reis worden behandeld. Met deze informatie evalueren wij onze reizen en zorgen wij voor een continue kwaliteitsbewaking. Verlopen er tijdens de reis onverhoopt zaken niet aan je verwachtingen, dan is het van belang om dit direct te melden aan de reisbegeleiding. Hij/zij gaat dan, indien mogelijk, ter plekke aan de slag voor een oplossing. Wanneer het niet mogelijk is om je klacht tijdens de reis (naar tevredenheid) op te lossen, leg de klacht dan samen met de reisbegeleider schriftelijk vast. Dit formulier kun je tot uiterlijk twee maanden na afloop van de reis indienen. Indien het niet mogelijk is om je klacht met de reisbegeleiding te bespreken, dan is het belangrijk om zo snel mogelijk telefonisch (via 020-420 22 20) of per e-mail (klantenservice@sawadee.nl) contact op te nemen met het Sawadee-kantoor. We proberen de situatie dan op de best mogelijke manier op te lossen. Wil je na de reis alsnog een klacht indienen, dan dient de klacht binnen twee maanden na terugkomst van je reis schriftelijk door ons ontvangen te zijn.

24-uurs noodservice

In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

Vertrek vanuit België

Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur van Schiphol naar Antwerpen en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind u op www.ns.nl of www.belgianrail.be.

Nog vragen?

Bel 020-4202220 of stel je vraag hier.

Sawadee is onderdeel van de Travelopia Group.

Laatste wijziging: 16 november 2023.

Naar boven